2014. május 17., szombat

Turistát játszom N°3: Ráckeve

Arról, hogy milyen üdítő tud lenni egy szombati kirándulás, nem elég csupán beszéni; tapasztalni kell. Vizsgák, zh-k, vagy csak egy zűrös hét után, mindegy, teljesen kicseréli az embert. Majdnem nem is mentem el, mert fáradt voltam, de végül hála az égnek, engedtem a nagyimnak.

Mi fán terem Ráckeve?

Ráckeve története igen hosszú, ugyanis már a rézkor óta tart. Ennek bizonyítékait és emlékeit az Árpád Múzeum őrzi. A honfoglaláskor érkező Árpád törzs elfoglalta az egész szigetet, a település neve is az egyik Árpád-kori vezér nevét őrzi, de nem róla kapta - csak közvetve. (Keve régi magyar személynév, ami a kő szónak a régi kev- (ma: köv-) tövéből származik, azaz a jelentése kövecske.) Az Árpád-házi királyok ezután szívesen vadásztak itt.
A város neve régen Ábrahámtelke volt. Az Al-Duna menti Keve városából, törökök elől menekülő szerbek érkezése után kezdték el Kis-Kevének nevezni, majd később ráragadt a Rác-Keve név.
1684-ben, a török kiűzésekor a települést kifosztották, ezután Savoyai Jenő birtokába került. A 18. században német telepesek költöztek be, így Ráckeve három nemzetiségűvé vált; magyarok, szerbek és németek lakták.
Felemelkedést jelentett a millenium időszaka, amikor a város járási székhellyé vált. Új, állandó hidat építettek, és új városháza építéséről határoztak, melyet a régi helyén, szecessziós stílusban emeltek fel.
Az első világháború itt is követelt áldozatokat, és egy rövid ideig tartó román megszállás alatt a községet ismét kifosztották. 1944-ben szovjet csapatok szállták meg a települést.
A háború utáni időszak ismét fellendülést jelentett, új épületek építését és számos műemlék helyreállítását hozta ez a néhány évtized. 1989-ben nyerte vissza városi rangját.

Utazás

Elég sokáig tartott kimászni ebbe a városkába, de abszolút megérte. Bár drága mamikám gyakran emlegette, hogy "korai indulással" sokkal jobban jártunk volna, én azért a 8:27-es vonat elérésébe is kicsit belehaltam. A metrón, vonaton, villamoson, héven illetve séta közben lopott alvásokkal tudtam protestálni a hajnal ellen. Ezzel röviden össze is foglaltam, hogy a legegyszerűbb Budapestről egy ráckevei hévet elkapva kizötyögni. Számomra ez egy különleges varázst kölcsönzött az egész napnak, hiszen ha valahová mentem eddig, mindig vonattal, vagy busszal tettem meg az utat. Ezúttal olyan volt, mintha mesevasúttal utaztunk volna, a kis, törpékre méretezett nyomorgós-üléseken.

Savoyai kastély

A HÉV megállótól indulva gyalog sincs messze a kastély, de busz is jár felé. Sajnos nincs benne kiállítás, szállodaként üzemel és rendezvényeket tartanak benne, de ha épp nincs semmilyen fennforgás, be lehet kéreckedni egy rövid körbepillantásra. Mi csak a kastély előkertjébe tehettük be a lábunkat, mert esküvőre készülődtek igen bőszen.
Egyébként ezt a kastélyt tartják a barokk építészet első világi építményének és emlékének. A munkálatokat Mayerhoffer András salzburgi építőmester irányította, az építkezés 1722-ben fejeződött be.

Piac

No igen. Muszáj volt megtekinteni ezt a fantasztikus nevezetességet. Egy epertermesztővel pedig vitába elegyedtünk az eprek minőségét és típusát illetően. Vettem egy Sánta István festményt. Remélem tényleg festmény. Nem vettem még ki a keretből, hogy megnézzem. Le van biztosítva a háta ragasztószalaggal... Rafináltak.

Hajómalom

Ebben a városban a két legfontosabb mesterséget a halászat és a molnárság adta. Magyarország utolsó hamalma Ráckevén maradt meg, csak 1967-68 felé semmisült meg a jég pusztítása miatt. Ami igazán érdekes benne, hogy a jelenlegi malom (és egyben kis múzeum) megépítése teljes mértékben a lakosság kezdeményezéséből történt, és sok segítséget kaptak a település erdélyi testvérvárosától is. Lehet szuvenírként itt őrölt lisztet vinni, és ami szerintem nagyon aranyos, az az, hogy mindig kiírják, hogy kinek az adományaiból őrlik éppen a búzát.

Főtér és Városháza - Tűztornyostul

Sajnos több helyen is a szomszédba kell menni kulcsért kunyerálni, hogy meg lehessen nézni az épületet, itt is így volt, de a TourInformos hölgy rögtön felkísért minket, és mesélt az épületről. Ma már nem városházaként működik a hely, a bíróság szokott itt ülésezni. Ha jól emlékszem, neobarokk stílusban épült, de nem esküdnék meg rá... A lényeg nem is ez, hanem a gyönyörű kilátás!

Intermezzo: ebéd

Nem mentünk messzire, a Cadran Pizzéria Pub csak néhány méterre van az épülettől, és isteni finoman főznek! (Legalábbis amit én ettem, nagyon ízletes volt.) Nagyon tetszetős, tiszta hely, és gyorsan dolgoznak.

Szerb templom

Teljes nevén Nagyboldogasszony szerb ortodox templom. Ez Magyarország egyetlen fennmaradt gótikus szerb temploma. Az épület 1487-ben épült, a különálló harangtornyo csak később csapták hozzá, 1758-ban. Ez viszont senkit sem érdekel, ha bemegy, mert a szerény külső lenyűgöző belsőt takar. Elképesztően gyönyörű hely, kár, hogy nem lehet fényképezni.
Szerb templom kívül...
...és belül

Árpád Múzeum

Délután még gyorsan benéztünk a helytörténeti múzeumba, ez zárta végül a napunkat. Kedves és készséges vezetést is kaptunk, nagyon érdekes volt. Szerencsénkre egy vándor-főkötőkiállítás is volt, gyönyörű csipkékkel és kézimunkákkal.

Híd és vámház

No ezek azok, amiket csak messziről, vagy kívülről láttunk. A vámházba azért nem tudtunk bemenni, mert már bezárt a hely, ahol a kulcsot őrizték. Aranyos volt, mert a kiírás szerint a képtárban őrizték, az épülett mellett. Aminek az ajtajára viszont az volt kiírva, hogy a kulcsot az Árpád Múzeumban kell elkérni. Nem firtattuk, nem is volt időnk.
A fenti képeket magam készítettem, de mivel ismét csak egy mobil állt a rendelkezésemre, sajnos használhatatlanok nagyban, úgyhogy az egyes címekhez "lopnom" kellett. A források alant, a képek sorrendjében: