2014. január 29., szerda

FRPG-k a magyar társadalomban

Az alábbi írás egy afféle egyetemi gyakorlómunka eredménye. Mivel nem tetszik a tudat, hogy a gépemen fog porosodni, törölni viszont semmiképp sem szeretném, úgy döntöttem, felteszem ide.


FRPG-k a magyar társadalomban


A szerepjátékok, és az ezek köré épülő közösségek érdekes és néha talán kissé különc színfoltjai a társadalomnak. Minden ilyen játék különböző, és a fiatalok által kedvelt fajták olykor saját szókinccsel is rendelkeznek.1 Ezeknek ma már rengeteg fajtája létezik, de számomra a legérdekesebb a fórumon játszódó típus, valamint én magam is ezt használom a leggyakrabban. Így a továbbiakban amellett, hogy a játék minden ágazatáról szeretnék áttekintést adni, a főszerepet az FRPG fogja kapni. Ebben legfőbb forrásul saját tapasztalataim szolgálnak. Fontos megjegyezni, hogy az itt leírtak legnagyobb része a magyar anyanyelvű régióra vonatkozik, az egyes adatokkal egyetemben.


Mi is az a szerepjáték?



A szerepjátékok (a köznyelvben a rövidebb RPG – RolePlay Game kifejezés a legelterjedtebb) első sorban kikapcsolódást jelentenek, kiszakítanak a hétköznapokból. Valamilyen olyan helyzetet segítenek mesterségesen (esetleg képzeletben) előállítani, amivel a mindennapok során nem találkozunk, vagy még nem találkoztunk, de esetleg hasznos, hogy felkészüljünk rá. Erre lehet példa az iskolai drámaórák foglalkozása, vagy néhány önismereti feladat. Ezek segítenek megismerni saját magunkat, reakcióinkat, illetve beleélhetjük magunkat veszélyes, vagy nehezen kezelhető helyzetekbe, hogy így találjuk meg a legideálisabb megoldást. Ide sorolhatók még az egyszerű próba tűzriadók, vagy egyéb szimulációk.

A ténylegesen játékként szolgáló RPG-k száma mára már szinte végtelen. Az alapot ugyanaz szolgáltatja, tehát a képzelet. Fontos, hogy ezek részletesen kidolgozott világgal rendelkeznek, sokszor saját történelemmel. Ez attól is függ, hogy mennyire ismert az adott játék, vagy rendszer. Vegyük például a M.A.G.U.S. univerzumát. Vaskos szabálykönyvek és terjedelmes világleírások készültek már ennek ismertetésére, sőt, rengeteg regény helyszíne Ynev világa, vagy annak valamely városa. Bárki nekiláthat egy történelmi novella megírásának, de ehhez elengedhetetlen, hogy betéve ismerje a M.A.G.U.S. által már publikált dokumentumokat. Ez egy fantáziavilág (vagy fantasy besorolású rendszer), de léteznek még sci-fi alapú, vagy halandóközpontú világok. Ezek mellett a vámpír és vérfarkas orientált játékok, ki tudja miért, még mindig reneszánszukat élik, sőt, számuk egyre növekszik.

Milyen fajta szerepjátékok léteznek?



Már említettem a hétköznapokban alkalmazott módszereket, ezekkel most nem is foglalkoznék többet. Érdekesebb lehet a különböző fantáziavilágok térhódítása az egyszerű írástól kezdve a könyvön át, egészen az élő karpárbajokig. 

Talán a legismertebb vállfaja ezeknek a játékoknak a klasszikus MMORPG. A WoW (World of Warcraft) nevű játék említése talán mindenki számára ismerősen cseng. Az ember első látásra üres, egyszerű játéknak vélné, és nem is sejti, hogy mekkora munka áll egy jó karakter felépítése mögött, ami sokszor akár heteket, hónapokat is igénybe vehet. (Egy tapasztalt játékosnál ez lehet akár két hét is, ami egy teljesen kezdő számára sokkoló információként hat.) Emellett az sem könnyen észrevehető, hogy ez a játék szintén alaposan kidolgozott világgal, történelemmel, fajleírásokkal rendelkezik. Ahhoz, hogy valaki utazni, fejlődni tudjon, ismernie kell az egyes állomásokat, repülési pontokat. És ez nem minden. Két fél van, a Szövetség (Alliance) és a Horda (Horde), melyek folyton harcban állnak egymással. A gondtalan kóborlót, ha rossz területre téved, hamar elkaphatja az ellenség, és ez sok kellemetlenséggel járhat, ha a karakter még fejletlen. Fontos ügyelni továbbá a képességpontok elosztásánára, és a mágiák, és más erők használatát is gondosan meg kell tervezni, ha ütőképes paladint, vagy mágust szeretnénk vinni. Más szóval bár egyszerűnek tűnik, a WoW mégis komplex, és gondolkodást, stratégiai érzéket kívánó játék. Egy óriási hátránya van, hogy gyakorlatilag függőséget okoz.

Szintén elterjedt fajták az asztali, illetve kártyajátékok. Az asztali típus az Újvilág Szerepjáték vezetői szerint: „A játékban általában 2-7 játékos és egy játékvezető vesz részt (ez utóbbi neve mesélő, vagy Játékmester). A játék a mesélő és a játékosok közti "párbeszédből" áll. Minden játékosnak van egy karaktere, ami (aki) tulajdonképpen egy képzelt világ képzelt lakója: lehet harcos, varázsló, tolvaj, de sok minden más is, a játék típusától függően. A mesélő feladata, hogy elhelyezze a játékosok karaktereit egy - általában kitalált - világban: például elmondja nekik, hogy karaktereik Brí városának kocsmájában ülnek. Ezután a játékosok akaratuk szerint irányíthatják a karaktereket a mesélővel való kommunikáció során.”2 A kártyajátékok saját lap.hu oldalt is kiérdemeltek, bár ma talán már nem olyan kedvelt foglalkozás, mint a ’90-es években volt. „Gyűjtögetős kártyák: általában fantasy/RPG gyökerekkel rendelkező, egyedi szabályrendszerrel bíró kártyajátékok. Lapjait többnyire a színes képek és az azon feltüntetett különféle értékek jellemzik, melyek legtöbb esetben a Harc - Szereplő - Tulajdonság hármas valamelyikén mozognak. Kikapcsolódásnak remek, ráadásul sosem késő elkezdeni. Egy jól összeállított pakli több is, mint érték: Művészet.”3

A lapozgatós szerepjátékok szintén a ’90-es évek nagy kedveltjei voltak. Sajnos az én kezembe ezek közül nem sok került, így kénytelen vagyok az általam jobban ismert, 2009-ben megjelent játékra hivatkozni. Az Indira Myles fantázianév alatt futó Kalandor Krónika a Viharfaló titka címet viseli, és a következőképp ír erről a típusú játékről; „Egy lapozgatós könyv egyszerre játék és olvasmány; abban különbözik más könyvektől, hogy ennek Te vagy a főhőse. Bele kell képzelned magad a főhős szerepébe, fantáziád segítségével át kell jutnod az eléd állított akadályokon, szituációkon. (...) A lapozgatós könyvek legfőbb jellemzője, hogy nem az elejétől a végéig kell olvasni őket. Ha belelapozol, rögtön láthatod, hogy fejezetekbőláll. Az első fejezettel kezdődik a történeted, de mindne fejezet végén utasítást kapsz, hogy hova lapozz tovább. Sokszor a Te választásod, hogy merre, hogyan folytatod a főhősőd útját.”4

Ezek közül a legjobban talán a LARP tűnik ki. Nem szerkezetében, vagy kidolgozottságában mutat különbséget, hanem játékmenetében, megoldásaiban. A mozaikszó ugyanis a Live Action RolePlay kifejezést (Élő Szerepjáték) takarja. A játékosok itt ténylegesen úgy csalekednek, ahogy megálmodott karakterük. Ehhez persze elengedhetetlen a megfelelő öltözék és felszerelés és hangulat, illetve kellően nagy terület a csaták és egyéb szituációk kijátszására. Magyarországon csak néhány ilyen csoport működik, inkább Amerikában kedvelt ez a játékforma (még webbolt is van a középkori, vagy vámpíros kellékek beszerzéséhez), de érdekessége miatt úgy éreztem, kár lenne kihagyni.

Mi a helyzet az FRPG-vel?



 A fórumos játékok (Forum RolePlay Game) sem sokban különböznek az előbb említettekből, és az elnevezés igen árulkodó. A legfontosabb, hogy az alapot egy fórum szolgáltassa, és minden cselekvés, illetve a karakter fejlődése is ebben a közegben zajlik. Sokkal lassabban folyik egy játék, mint más felületeken, itt egy hosszab szál akár évekig is elhúzódhat, bár ez igen ritka, és nem kívánatos. Él emellett egy RT (vagyis Real Time=Valós Idő) típusú játékfolyamat is. Ennek során a játékosok folyamatosan váltják a hozzászólásokat, melyek hossza az átlagosnál jóval rövidebb. Izgalmasabb, pörgősebb megvalósulása ez az FRPG-nek, és sok fórumon mindkét típusra lehetőség van, de sokan mégis a lassabb NRT-t (Non-Real Time) választják a szabadidő hiány miatt. Én magam azért preferálom ezutóbbit, mert lehetőséget ad a gondolkodásra. Szorult helyzetben jó egyet aludni még a válasz írása előtt, és jól megfontolni a karakter következő lépését.

A fórumos játék érdekessége, hogy sok másik típussal ellentétben itt a „defektes” karakterek az érdekesek, keresettek. Legyen cserfes, gyenge lányka, vagy öreg koldus, esetleg félkarú testőr, itt egy karaktert a hibái tesznek jól kijátszhatóvá. Az elsődleges cél, hogy életszerű jellemmel bírjon, így legyenek kompetenciái mellett olyan dolgok is, amikben kifejezetten rossz. Ebben a típusú játékban ugyanis a játékosok gyakorlatilag keresik a bonyodalmakat, főleg egy ellaposodott történetben, így egy ügyetlen elszólás, vagy bármilyen botlás érdekes fordulatot teremthet. Senki sem szeret „szupermenekkel”5 vagy „vérpistikékkel”6 játszani.

Hasonló eset, hogy tudni kell néhány helyzetben „okosan butaságot” cselekedni. Nagyon bosszantó, mikor egy karakter csalót, hazugot alakít, vagy be akarja csapni a másikat, de játékostársa nem érti a helyzetet, és minden áron le akarja leplezni, még akkor is, ha teljesen életszerűtlen módon teszi ezt. Ezt a hibát kezdő játékosok gyakran elkövetik és például leírják, hogy látják, hogy megrándul a hamis karakter szeme sarka, és ez a hazugság jele. Mindezt annak ellenére, hogy a másik már jóelőre lekötötte, hogy az arcán semmilyen érzelem nem tükröződik, esetleg csuklya van a fején, és nem látszódik a tekintete, stb. Egy tapasztalt játékos ilyenkor belemegy a játékba, és kivárja, míg a társa hibázik.

A karakteralkotást főleg ezek jellemzik, sok fórum nem ad lehetőséget számbeli képesség-értékek megadására. Kivétel ezalól a fejlett rendszerrel évekig működő Thrillion Kincsei, vagy az Aharion, amik azonban már átmenetet képeztek egy karakterfejlesztős RPG, és egy FRPG között. Ez azért van, mert bár a fórumon meséli el a játékos karaktere történetét, a karakterfejlődés mégsem ott zajlik, hanem az oldal programja alapján „gombnyomogatós” módszerrel.

Minden fórumos közösségnek vannak adminisztrátorai. Ők lehetnek saját világuk kis istenei, abban az esetben, ha a játék világleírása tőlük, és nem egy ismert könyvtől, vagy filmtől származik. A játékmenetben egyébiránt minden hatalom a Mesélő, vagy a Kalandmester kezében van, aki úgy húzogatja a szálakat, ahogy neki tetszik. Ám ez a feladat sem olyan egyszerű, mert előforful, hogy több nem játékos karaktert (a továbbiakban csak: NJK) is irányitania kell egyszerre egy játék során, illetve előre kalandvázlatot kell írnia, ha felkérik mesélésre. Ez lehet egészen hosszú is, a bonyodalmaktól, feladatoktól függően, de sokban közrejátszanak a résztvevő karakterek képességei, jellemzői is. Egy mesélő ismerősömtől hallottam, hogy egyszer egy hatoldalas kalandvázlatot dobhatott ki a kukába, mert az egyik játékos az első oldal felénél megölte a kulcskarakter NJK-t.

Ezeken kívül a világ népét a játékos karakterek alkotják. Lehetnek egyszerű polgárok, kivételes hősök, vagy nagy családok nemes sarjai, ez rajtuk áll. Több játékban is kasztokba csoportosíthatók, leggyakoribb a harcos, a bárd, a nemes és a mágus, már ami a fantázia alapú játékokat illeti. Általában az ember több faj közül is választhat, a legkedveltebbek a tündék, a második helyen az emberek, majd a törpök és végül az orkok következnek a sorban. Az utóbbi időben befurakodott a vámpírok fajtája is a lehetőségek közé, ritkán vérfarkasokkal is találkozhatunk. Ez utóbbi kettő inkább az erre specializálódott fórumokra jellemző.

Persze megtalálhatók a halandóközpontú játékok is, mint iskolák, vagy velencei éjszakák kijátszására alkalmas felületek. Ezek általában semmilyen fantázia vagy sci-fi elemmel nem rendelkeznek, ellenben az előbb említett saját világokkal, vagy néhány film- és könyvsikerrel, mint például a Gyűrűk Ura, az Alien, a Trónok harca, vagy az Odaát.

Mégis mire jók ezek?



Első sorban remek kikapcsolódást nyújtanak, de építő jellegük sem elhanyagolható. Fejlesztik a kreativitást, stratégiai készségeket, a gondolkodást, és ami a legfontosabb, a problémamegoldó-képességet. A fórumos különösen sok előnnyel kecsegtet, hátrányai más típusú játékokkal szemben eltörpülnek. Itt muszáj gondolkodni, okosan cselekedni, és némi előrelátás, tervezés is szükséges. Tudni kell, hogy az írott szövegben mit hangsúlyozzon az ember, és mit hagyjon ki szándékosan, hogy a játékostársakban a kívánt benyomás alakuljon ki, és ennek megfelelően reagáljanak. Sokszor tulajdonképpen a karakter élete múlik ezeken az apróságokon, így az írói képességek is fejlődnek. A választott figura jelleme nagyban befolyásolja a játékos stílusát, remek gyakorlatot nyújthat, ha váltogatunk a nemesi hangvitel és a tolvajok habitusainak megfelelően, nyilván a szituációtól függően. A helyesírást is korrigálja, mert ehhez a játékformához általában egyetemista-korú, türelmes emberek nyúlnak. Ha egy játékos sokáig ír valamit helytelenül, biztos, hogy kritika fogja érni emiatt. Valaki előbb, vagy utóbb kijavítja majd, mert ezeken a helyeken igen zavaró a szemnek az ilyen hiba. (Épp úgy, mint az MMOPRG-nél előforduló szaggatott képmozgás.) Fontos még, hogy lehetőséget teremt árnyalt jellemek alkotására, de ezt már a korábbiakban kifejtettem. Legnagyobb előnyei viszont a következők; otthonról végezhető, nem kötött, és sokkal kevésbé addiktív, mint néhány másik játékforma.

Végezetül...



Azt gondolom, hogy a fórumos játékok mindkét nemnek, és bármely korosztálynak meleg szívvel ajánlhatók. Ha az ember okosan játszik, sok dolgot megismerhet, és hasznos kompetenciákra tehet szert.  A játékosok tanulnak egymástól, fejlesztik irodalmi érzéküket. Sajnos a külföldi fórumos játékokról nincsenek információim, bár már néhány hete keresek angol oldalakat, mert szívesen kipróbálnám. Eddig nem találtam, és bár túlzás lenne kijelenteni, de lehet, hogy az FRPG felületeknél jellegzetes magyar szórakozásról beszélhetünk. Ez egy nagyon messzemenő következtetés, de az biztos, hogy magyar területeken hódít a játéktípus, és egyre több játék jön létre, színesítve a palettát, mindig új, és új játékosokat csábítva fórumaikra.





1Csak a fórumos játékokra szorítkozva az ember ezekkel a kifejezésekkel találkozhat a leggyakrabban: reag/hsz=hozzászólás, RT (Real Time)=valós idejű játék, JK (ang.: PC)= Játékos Karakter
2 In: http://gyujtogetoskartya.lap.hu/ Letöltés ideje: 2013. 11. 26.

3 In: http://ujvilagrpg.hu/rpg/asztali.html Letöltés ideje: 2013. 11. 26.


4In: Indira Myles: A viharfaló titka, Delta Vision kiadó, 5-6.

5 Olyan karakterek, akik tökéletesek minden területen. Sok kezdő játékos hibája, hogy ilyen személyiséget alkot.

6 Olyan karakter, aki nem hagy szabad teret a másik karakter cselekvésének. Esetleg lefogja, és gyorsan ledöfi, anélkül, hogy lehetőséget adna a másiknak kibúvót keresni. 

Képek jegyzéke:




1.) World of Warcraft: Wrath of the Lich King plakát
 (In: http://www.giantbomb.com/world-of-warcraft-wrath-of-the-lich-king/3030-20701/  Letöltés ideje: 2013. 11. 26.)



2.) World of Warcraft játékmenet
 (In: http://austindhill.com/tag/world-of-warcraft/ Letöltés ideje: 2013. 11. 26.)



3.) World of Warcraft Spirit Healer, vagyis Lélekgyógyító
 (In: http://wallives.com/wow-cataclysm-deathwing.html Letöltés ideje: 2013. 11. 26.)




4.) A World of Warcraft térképe, rajta a három kontinens: Kalimdor, Northrend és a Keleti Királyságok (emelett még egy Outland nevezető külön kis szigetvilág létezik)
(In: http://www.hejorama.com/articles/the-monday-map-video-games-maps-4161/  Letöltés ideje 2013. 11. 26.)








5.) Egy igazi LARP játék
(In: http://www.larping.org/larp-definition/  Letöltés ideje: 2013. 11. 26.)





  


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése